|
|


江戸時代の日本において、徳川幕府はキリスト教に対して初め寛容な態度を示していたが、1614年(慶長18年12月)に禁教令を発する。1636年(寛永13)に完成した出島は、当初キリスト教の布教と共に貿易を行うポルトガル人を収容するためのものであった。1639年(寛永16)には、ポルトガル船の来航が禁止され、オランダと中国のみに交易が許されることとなった。
さらに、1641年(寛永18)に平戸から阿蘭陀商館が移され、長崎が日本で唯一西洋に開かれた町となった。この状況は1854年(嘉永7)に結ばれた日米和親条約により下田と箱館が開港されるまで約200年間続くこととなる。
出島という窓を通じて日本の情報がオランダへ伝えられ、西洋における日本人のイメージが作られ、逆に西洋の情報が日本全国へ伝えられ、日本における西洋人のイメージが作られた。このビジュアル百科事典「川原慶賀の見た江戸時代の日本(I)」は、オランダと日本に残された“出島出入り絵師”川原慶賀の作品を可能な限りデータ化し、慶賀作品を通して行われた江戸時代の異文化交流の大きな足跡を追うとともに「江戸時代の日本」を慶賀の残した作品により再現しようとしたものである。
In Japan in the Edo Period, the Tokugawa shogunate at first took a lenient attitude toward Christianity, but later issued a ban on Christianity in 1614. Dejima, an artificial island completed in 1636, was initially intended to house Japan.
Portuguese residents who propagated Christianity and conducted trade activities. In 1639, the shogunate forbade the coming of Portuguese ships to the country, allowing only The Netherlands and China to trade with Japan.
In 1641, the Dutch East India Company moved its factory from Hirado to Dejima, making Nagasaki Japan's only point of contact with the West. This situation continued for approximately 200 years until 1854, when the Japan-US Amity Treaty (Kanagawa Treaty of Peace and Amity) was concluded, under which the Ports of Shimoda and Hakodate were opened to American ships.
Dejima served as a liaison through which information on Japan was conveyed to The Netherlands and created the image of Japanese people in the West, and vice versa, information on the West was transmitted to Japan nationwide, forming the image of Western people in Japan. This Visual Encyclopedia “Japan in Edo Period as Witnessed by Keiga Kawahara (I) ” aims to digitize as much as possible data on the works of Keiga Kawahara, a Dejima artist, which have remained in Japan and The Netherlands. This encyclopedia will also trace the history of cross-cultural exchanges in Japan during the Edo Period, through the works of Keiga, and try to re re-visualize “Japan in the Edo Period” through appreciation of his works.
|
|
 |
文化庁芸術拠点形成事業
The Program to Form Hubs of Artistic Activities by the Agency for Cultural Affairs of Japan.
|